Home » , , , , , , » Penghawa Dingin Kereta Menyebarkan Penyakit?

Penghawa Dingin Kereta Menyebarkan Penyakit?

November 23, 2010

Salam semua.. tergerak hati aku nak berkongsi artikel yang berguna ni dengan korang semua.. artikel yang berguna bagi pemandu2 kereta yang suka memasang penghawa dingin@aircond ketika cuaca panas mahupun sejuk.. meh baca..

Bukalah tingkap terlebih dahulu sebaik memasuki kereta anda dan jangan sama sekali menghidupkan penghawa dingin. Berpandukan kepada kajian yang dijalankan, dashboard, sofa, pewangi udara menghasilkan Benzene, sejenis toksin yang menyebabkan kanser (carcinogen – ia dapat dikenalpasti melalui bau yang terhasil dari haba bahan plastik di dalam kereta). Disamping menyebabkab kanser, ia juga bertindak sebagai racun bagi tulang, menyebabkan anemia dan mengurangkan sel darah putih. Tindakan ini jika dibiar berlarutan akan menyebabkan Leukemia, meningkatkan risiko menghadapi kanser di samping punca keguguran.

Kadar pendedahan Benzene yang dibenarkan ialah 50 mg bagi setiap kaki persegi. Kereta jika dibiarkan di kawasan berbumbung dengan tingkap tertutup menghasilkan 400-800 mg Benzene. Jika dibiarkan dikawasan yang terdedah dengan tingkap yang tertutup pada suhu 60 darjah fahrenheit, tahap Benzene boleh meningkkat sehingga 2000-4000 mg, iaitu 40 kali dari tahap yang dibenarkan.. . dan penumpang di dalamnya akan menyedut toksik yang berlebih2an secara tidak sedar.

Cara yang dicadangkan untuk mengelakkan perkara ini daripada berterusan ialah dengan membuka tingkap dan pintu terlebih dahulu untuk memberi udara di dalam beredar keluar. Benzene adalah sejenis toksik yang boleh mencemar buah pinggang dan hati, dan sukar pula bagi tubuh manusia untuk menyahkeluarkan toksik tersebut apabila sudah memasuki tubuh kita… - sumber dari Syok.org

Psst~! so secara kesimpulannya, jangan tergopoh-gapah.. time drive pun jangan nak memandu secara membabi buta..

Psst2~! alhamdulillah, dapat lagi buffer daripada Nuffnang, thnks a lot! :D

26 komen bernas:

MiSs TOrA said... [Reply to comment]

waaa kena bejaga3 ni .. tq for sharing diz info ye ..sgt beguna =)

husniah zaimah said... [Reply to comment]

pasni pakai kipas jela.. save skit. :D

Gayahspears said... [Reply to comment]

ha??? ley dapat kanser ya???
takot aku!! thnk afiq gtau.. yup jgn gelojoh ketika memandu!!! sgt2 setuju

najihah sahami said... [Reply to comment]

aah fiq..penah jugak baca artikel ni..kes ni sama la macam kita minum air panas lam gelas / botol plstik..akan ada satu unsur yg boleh bawak pada pnyebab kanser..bahaya2..sila jauhi ye kawan2 sekalian..hargai tubuh anda...

ahaks..pnjg cam entri lak kat cnie..sori fiq!

KimiCnoL said... [Reply to comment]

menakutkan bile dengar kanser..thnks for shring ;)
JOM BACE ENTRY BARU
"1.Lawak Johan dengan Zizan"

"2.Kelebihan Ayat Ruqyah"

h A n Y S said... [Reply to comment]

wah! tak pernah tau pon, thanks alot pasal entri ni~! :D

Afiq Bukhari said... [Reply to comment]

@husniah zaimah
haha kalau sanggup berpanas apa salahnya :)

Afiq Bukhari said... [Reply to comment]

@Gayahspears
hehe yup, bahaya tu.mintak dijauhkan, amin~

Afiq Bukhari said... [Reply to comment]

@MiSs TOrA
ur welcome :)

Afiq Bukhari said... [Reply to comment]

@najihah sahami
hehe btul.. xleh tuang air yang panas dalam cawan plastik, xle gunakan botol mineral water secara berulang kali, etc.. semua tu menyumbang ke arah kanser dan penyakit2 yang lain :)

Ain Zulaikha said... [Reply to comment]

hah? biar betul dapat kanser and mengalami keguguran? hemm.. sebelum nak keluar, mesti kena standby kereta dulu lah ni ya..

Azmi said... [Reply to comment]

wah seram jugak billa baca....entah la bila nak cepat2 kan tak sempat nak bukak2...

suffer8zine said... [Reply to comment]

wahhh bro dapat buffer lagi, tahniah

Terkini : Wanita Paling Rendah Di Dunia

RastaMat said... [Reply to comment]

baguih dok ada..

GombakMali said... [Reply to comment]

adehh~! pasnih xdpt la merasa aircond kete ko lagi~ hahahhaa

Afiq Bukhari said... [Reply to comment]

@GombakMali
save sikit myk kete aku hahaha

FiZ said... [Reply to comment]

mnkotkan...thats a good info :)

Syat0za said... [Reply to comment]

" Benzene adalah sejenis toksik yang boleh mencemar buah pinggang dan hati, dan sukar pula bagi tubuh manusia untuk menyahkeluarkan toksik tersebut apabila sudah memasuki tubuh kita" woohh,, bahaya2 .. :-O

Izan Ishak said... [Reply to comment]

bahayanya aircond ni ye afiq...thanks for sharing. bestnya dpt BE baru.. tahniah..tahniah..

kobEj0rdan~ said... [Reply to comment]

den mmg suke bukak tingkat.aircond hny di highway:)

Melati Qistyna's Mummy said... [Reply to comment]

tengs kongsi2.... akak mmg bukak sume pintu2 sblm on enjin kalau hr paneh, x tahan or.... :P

Afiq Bukhari said... [Reply to comment]

@kobEj0rdan~
haha np aircond di highway je? nak kurangkan rintangan angin untuk speeding ke? heee :D

Afiq Bukhari said... [Reply to comment]

@Izan Ishak
hehe thnks kak, sharing is caring :D

AJ said... [Reply to comment]

ai afiq mara haritu xhbs lg ker sal xdrive elok2 tu hehe..

Afiq Bukhari said... [Reply to comment]

@AJ
haha lebey kurang la ;p

fitri said... [Reply to comment]

yeke? bukan ke kalau over expose je?

Katakan sesuatu...

This Is A Do-Follow Blog