Home » , » Jangan Khayal Semasa Memandu

Jangan Khayal Semasa Memandu

October 4, 2010

Pukul 5 petang menunjukkan berakhirnya kelas aku untuk hari itu.. dan seperti sedia kala, pukul 5 jugaklah ramai pekerja2 kerajaan, swasta, setengah kerajaan setengah swasta dan pekerja persendirian berlumba2 di jalan raya untuk pulang ke rumah, sehingga membuatkan jalan menjadi jem..

Tersangkut dalam kesesakan ibu kota untuk pulang ke rumah sudah menjadi kebiasaan bagi aku pada waktu itu.. takku endahkan.. dengan berbekalkan sebuah radio buruk, aku nyalakan.. siaran ku cari sampai lumat butang2 di radio tu aku kerjakan.. susah apa, rosak gantila baru. tapi berjanggut jugaklah nak kumpul duit..

Dan pada hari itu jugaklah sebuah kereta mengekori aku secara rapat.. aku mula risau. ape kes sampai nak cucuk2 kereta aku? dan ape kes sampai nak high beam aku?? cahaya di kala senja x cukup terangkah bagi beliau? aku endahkan kerana aku punya matlamat yang paling besar iaitu pulang ke rumah..

Jalan semakin sesak.. beliau masih menyalakan lampu tingginya beberapa kali sehingga aku x keruan di dalam kereta sendiri.. radio ku perlahankan volumenya.. itu semua untuk ku tenangkan fikiran yang x tenang sedari tadi lagi.. ku pandang kanan ku pandang kiri. semua memandangku.. aku buntu..

Aku pandang semula ke hadapan.. jem makin teruk.. keretaku hanya dapat bergerak selaju 5 km/j.. kakiku dah penat nak menekan pedal minyak dan brek.. sedang aku khayal melayan jalan yang jem........

Tok tok tok!! bunyi cermin tingkap keretaku di ketuk.. astaghfirullahal'azim!! aku mula takut.. takut aku diapa2kan oleh beliau yang mengekori rapat kereta aku sedari tadi lagi.. aku pandang muka beliau.. beliau tersenyum sinis dan menyuruh aku menurunkan cermin tingkap.. aku turunkan dengan perlahan...

bang, kasut abang kat atas bumbung kereta ni. puas saya high beam & cucuk2 kereta abang tadi. tapi abang buat x tahu je...

oh yeker? terima kasih yer.. ingatkan apa tadi.. risau jugaklah nak berhenti. lagi2 tengah jem ni.. thank you bro. Assalamu'alaikum.. (sambil keluar dari kereta dan mengambil kasut..)

Macam mana aku boleh lupa yang sebelum drive tadi aku tukar dari kasut ke selipar.. !@#$%^zzzzz..





Psst~! sekarang ni banyak kes ragut dan samun kereta.. tu yang aku takut nak berhenti bila orang asak2 aku suruh berhenti.. beringat jela bila memandu sorang2. jangan sebarangan nak berhenti kalau orang tahan.

34 komen bernas:

tiefazatie said... [Reply to comment]

laa..adeh..astaga..leh plak..lawak la afiq nie..hihi..lain kali jgn lupa tau2..=)

miss cloudy said... [Reply to comment]

seb baik... susah skang ni kan.. org berniat baik pun kita takut.. org berniat jahat plak senang kite diperdaya.. semuga kita dilindugiNya

Afiq said... [Reply to comment]

@tiefazatie
haha xtawla pk ape mase tu..pk awek kot.. tu yg lalai ;p

Afiq said... [Reply to comment]

@miss cloudy
itulah..hanya mampu berserah dan bertawakkal je~

encHIx laNDax said... [Reply to comment]

huhu~~seb bek tak jatuh kasut kau tu~

tiefazatie said... [Reply to comment]

@Afiqhahha..pk awek ye..hihi...lucu la..lain kali rilek2 dulu..=)

maCy said... [Reply to comment]

isk. ati2 la meyh~

lan_ax said... [Reply to comment]

nk tukar radio pn berjanggut nk kumpul duit, kasut pn berjanggut gk sbnarnyer nk kumpul duit nk beli baru..
http://www.duitlama2u.blogspot.com/

MissXYZ a.k.a Abaikan said... [Reply to comment]

haha mcm2 hal lah... =)

Afiq said... [Reply to comment]

@MissXYZ a.k.a Abaikan
haha biasala miss..hidup kena banyak ragam :P

apyz's said... [Reply to comment]

kelakar la ko ni...

Afiq said... [Reply to comment]

@maCy
hehe baik adik macy ;p

Afiq said... [Reply to comment]

@encHIx laNDax
haha taw xpe..klau x,melayang lagi duit nk beli kasut baru huhuuu

Affan Ruslan said... [Reply to comment]

Salam bro.
haha. lol.
kasut atas tu? hehe.

*btw, blog bro semakin hari semakin cun.

Affan's latest entry "Kanada | Pengalaman Raya di Perantauan"

najihah sahami said... [Reply to comment]

hahaa..dah macam iklan nesvita tu haa...pompuan tu tertnggl hndbag atas bmbung kete..aisehh..skndal ka??hak2..

RuSh D said... [Reply to comment]

hahahaha....lawak siot...ak ingat ape ler td...

Afiq said... [Reply to comment]

@Affan Ruslan
haha tq2..jgn puji lebey2 nnti cepat bosan ;p

Afiq said... [Reply to comment]

@najihah sahami
haha mish ni..xabeh2 ngn skandal ;p

Izan Ishak said... [Reply to comment]

adoyaiii afiq...camne boleh lupa ada kasut atas tuh. mesti bila dah tukar selipar, terus start kete...pikir nak sampai umah je tu...hehehe~~

misz myza said... [Reply to comment]

ahahahahhaa... mmg btul2 lupa ni.. nasib baik kasut x tercicir..

Afiq said... [Reply to comment]

@Izan Ishak
haha lebey kurangla kak..tah ape yg afiq pk mase tu..rasenye nak cepat sebab nk elak jam..alih2 jem jugak huuu

Afiq said... [Reply to comment]

@misz myza
taw xpe..selamat bukan nset kat ats bumbung tu heee

gnesop.com said... [Reply to comment]

hahaha... mmg berkhayal byk nih..
pernah tertinggal kunci rumah atas bumbung kete juga.. tp nasib baik x jatuh..:)

Afiq said... [Reply to comment]

@gnesop.com
waaa lagi bahaya tuh..hilang kunci umah abehla. selamat x jatuh hehe

LyNn HaMzAh said... [Reply to comment]

mcm mana la boleh terlupa tu...hehehehe...

DaRa MaNiskU said... [Reply to comment]

pernah jadi kat fmly dara..
kasut sukan pakcik atas kete spnjg pjlanan,org dok tegur tp kami pk diorang knl kt kami..en lori pon tegur gak,tp msh gak xendah..lps tu kasut tu jatuh dan rezeki en.lori tu lah..dia yg ambek..
punyerlah syg pakcik cik dara dgn kasut tu...huhu

Nur Hawa Mohd Zin said... [Reply to comment]

ape2 pun seblum drive tgk semua sudut..awe penah dgn hubby naik keta..waktu kete berjalan dengar bunyi kucing..rupanya anak kucing ada kat bonet enjin..selamt tak da pape

CiK QiQi said... [Reply to comment]

kah3..ape la afiq ni...sabo jele....cmno la leh lpe kasut ats bmbung..cm iklan nesvita la plak..keh3

mrs jamal said... [Reply to comment]

ha..ha..mula2 suspen jer..takut gak kalu ada kes buli ker apa..he..he..len kali hati2 ee..nasib baik kasut, kalu dompet camana?

annazanariah said... [Reply to comment]

ayark! adeh la.. ape yg difikirkan tu?? hehehe.. kelakar pun ade.. mula2 suspen, mana tau samseng ke kan.. rupanya kasut tertinggal.. afiq.. afiq...

apik pehe said... [Reply to comment]

hahaha..bro..bleh plak tertinggal kt atas tu..aku pon ader citer gak..puanyer la puas cari kunci kete..last2 g amik kunci spare..smpai jer kt trafik light, lori tu pon!!pon!!..bgtau yg kunci ader kt atas bumbung kete..hahaha..giler aahhh

gdoupt_monster71 said... [Reply to comment]

lawak tul la ko ni fiq...macam member aku lak balik dari masjid naik kete buka kasut...lansung ilang heee...lawak2....tp yg penting waspada kalau org mencurigakan menghampiri kite

tehr said... [Reply to comment]

hehehe
kalau jatuh dapat kasut baru

yahaya said... [Reply to comment]

saya pun pernah tertinggal barang kat ats bumbung kereta..hehe..pelupa..

Katakan sesuatu...

This Is A Do-Follow Blog