Home » , » Melentur Buluh, Biarlah Dari Rebungnya.

Melentur Buluh, Biarlah Dari Rebungnya.

August 14, 2010

Assalamu'alaikum..

Sampai masjid, nampak budak2 bertempik dan berkejar kejaran di dalam ruangan makan bawah masjid.... dalam hati, selamat masjid ni 2 tingkat. kalau x, mau kena maki hamun dak2 tu.. orang nak solat korang leh main kejar2 plak..

memang kena pada masanye, time aku sampai, tok imam tengah menyampaikan ceramah agama selepas solat Isya'. kat tempat aku ni, lepas solat Isya', tok imam amek masa dalam setengah jam untuk sampaikan ceramah agama... topik kali ni memang best..

apa yang aku ingat dari mulut tok imam tu, budak2 sekarang kurang sopan. memang dah nampak da pun sebelum2 ni. kalau yang meningkat remaja tu, memang biasa sangatla kita dengar kan.. tapi cuba bayangkan, budak 4 tahun, bercakap kasar dengan orang tua.. 'aku terajang ko karang!'

haaa... budak 4 tahun yang ckp macam tu.. kalau korang, korang nak salahkan siapa? mak bapak? cikgu tadika? abang2? kakak2? huhu senang ceritala k. salahkan kesemuanya sekali. sebab apa? melentur buluh, biarlah dari rebungnya... kan?

budak tu kecik lagi... kalau dah persekitarannya teruk, teruk la budak tu. tok imam tu kata lagi... datuk dan nenek pun x sanggup nak bawak budak tu pergi masjid sebab takut malu dengan sikap budak 4 tahun tu.. kecik2 dah pandai cakap kurang hajar. haiyaaa..

psst~! dunia dah nak sampai ke penhujungnya... ramai yg dok kejar hal dunia sampai lupa hal anak2..

5 komen bernas:

Nur Hawa Mohd Zin said... [Reply to comment]

sejak orang surau marah dan tegur budak2 yang dok main kat masjd ni..dah tak da skunk...tapi anak zaman skunk lain benar perangai mereka...

Cik Jari said... [Reply to comment]

saya nk anak yg baik2...maka saya pon harus jd ibu yg baik....insyaAllah...

ozzy said... [Reply to comment]

salam..
setuju sgt..memang ramai yg sedari tapi semakin menjadi2 dari hari ke sehari

sop said... [Reply to comment]

setuju.. ibu bapa perlu ajar anak2..bg contoh yg baik..
kalau 4 tahun dah pandai ckp cam tuh, dah besar cam ner agaknya?

echah mashuri said... [Reply to comment]

tkut ah mcm2 skrg..mntak dijaukn!!

Katakan sesuatu...

This Is A Do-Follow Blog