Home » , , » Kisah Dan Nostalgia Ramadhan

Kisah Dan Nostalgia Ramadhan

August 6, 2010

Sambil minum kopi di Padinno Kopitiam, teringat plak kisah masa ramadhan dulu... huhu bagus jugak melepak kat kedai kopi padin ni. sambil2 lepak, sambil mengungkit kisah2 lama... meh r korang lepak2 kat kedai padin. ramai kawan tu :) puasa nak dekat da.. bila difikir2 balik kisah lama dalam bulan puasa masa kocik2 dulu, tergelak aku sorang2..

"Aku start puasa bila umi dan abah suruh aku puasa. didorong plak oleh ustaz dan ustazah sekolah tabika agama ku dulu. sebenarnya aku lupa bila aku start puasa. sebab daya ingatan aku masa kecik untuk mengingat tarikh2 kejadian termatlah limited. almaklumlah masa budak2 dulu, fikiran asyik untuk bermain je. bila disuruh, baru nak buat. masa tu x pandai lagi nak berfikir untuk kebaikan sendiri..

First time aku berpuasa, aku tertanya-tanya kenapa aku xleh makan ngn minum di siang hari? aku tengok member2 sebaya aku boleh je minum air. kenapa jadi begitu? adakah aku disabotaj oleh kedua ibu bapaku sendiri? oh tidak~! aku ingat nak follow je member2 aku tu makan dan minum. jeles kot! dala lapar haha tapi bila difikirkan balik arahan yang diarahkan oleh umi dan abah, aku tahan nafsu laparku. aku berpuasa hari ni...

Pada satu hari, aku ke sekolah. umi memberiku seringgit untuk buat belanja sedangkan hari tu sepatutnya aku kena puasa. erkk kenapa umi bagi seringgit? aku jadi x keruan. umi plak pesan kalau lapar sangat, beli lah makanan.. aikk green light ke? hurm... kenapa eh??

Nak kata aku ni nakal masa kecik2 dulu, xdela nakal mana. aku ni budak baik sebenarnya. ehehe nak dijadikan cerita pasal seringgit tadi, aku x nak guna duit tu. aku nak umi taw yang aku berpuasa hari tu. tapi aku lapar sangat. macam mane ni???

Tinggg~! tersembul idea nakal aku ni. aku pusing satu sekolah. dada ke depan tapi pandangan ke bawah. korang taw aku cari apa? aku cari duit2 syiling yang bertaburan atas tanah. manala taw kalau2 cukup seringgit, boleh jadi backup untuk seringgit mak aku tadi. aku nak beli makanan jugak. lapar giler!

Cari punya cari, dapatlah hasil sebanyak 50 sen je. hurm.. aku beli aiskrim guna duit tu, aku makan.  masa kecik, mana taw halal haram. mana taw perkataan 'batal puasa' walaupun sekolah tabika agama sebab otak masih lagi dalam proses menimba ilmu...

Bila dah abeh makan, aku balik ke rumah. umi tanya puasa x? aku jawab puasa! ni seringgit yang umi bagi ada lagi. hehe sorry umi. xde niat nak menipu umi masa tu, kecik lagi kan~! ;p "

...............eh, dah abeh plak kopi ni. padinnnn~! kopi secawan lagi!!

psst~! janganlah tinggal puasa kalau xde sebab musabab yang kukuh....

10 komen bernas:

Unknown said... [Reply to comment]

hehe....kecik2 salu pose penuh sbb leh dapat duit raya bny2 kalau pose penuh...........


eee...afiq curik makan eskrem....report kat tok kadi...

Unknown said... [Reply to comment]

haha..aku bnyk jugak pengalaman yg maca tu...cakap pose tpi x..hahha....

Afiq Bukhari said... [Reply to comment]

@cuk jari: haha asl nk repot tok kadi plak?nk soh kawin ke pe? haha :P

@khairul: hehe kalau mase kecik2 tu leh ditrima lagi kot :P

Izan Ishak said... [Reply to comment]

afiq..afiq..kumpul duit beli eskrem ye~~ hahaha..
apa2 pun bila dah besar ni sure tergelak bila teringat kan~~

*terbayang muhaimin plak buat blog suatu hari nanti, dan buat entry mcm afiq buat ni~~ ngeee~~

Afiq Bukhari said... [Reply to comment]

@kak izan: hehe semua tu kenangan kak.. sy pn xsangke yg sy bleh buat cmtu..slmt x nakal sagt hehehe... * muhaimin jgn tiru mcm abg afiq ek,nnt kena babap ngn mama ;p

padin said... [Reply to comment]

salam,
hehe Afiq,
baguslah awal kau belajar puasa..

semestinya kenangan tu mengajar kita sesuatu, kan? hehe

ok, gudluck Afiq

Unknown said... [Reply to comment]

haahha....kecik2 xpe..kalo buat skrg jwpla gn pjbt agama..huuh

PMOfficial said... [Reply to comment]

tetap kena ganti...hahahhaaa

afro said... [Reply to comment]

hahaha.. time kcik2 dulu selalu gak pikir, kalo kentut puasa leh batal ke?

jom baca aku ada kembar ke?

Belajar Ilmu Komputer said... [Reply to comment]

thnks mas infonya..bermanfaat nich buat saya..sukses selalu yah mas.. blognya keren nich..kalau berkenan mau gx kita tukeran link?thnks di tunggu jawabannya di blogku..

Katakan sesuatu...

This Is A Do-Follow Blog