Home » , , , » Dugaan Berpuasa

Dugaan Berpuasa

August 10, 2010

Assalamu'alaikum...

Ramadhan dah pun menemui kita... korang pergi tarawih x? alhamdulillah pada sape2 yang pergi. pada yang x dapat pergi tadi, hari esok dan seterusnya masih ada lagi. lawan sikit nafsu malas tu. x larat buat 21 rakaat, 8 rakaat pun dah mencukupi...

Erkk betul ke syaitan dah kena ikat sekarang ni? haahla.. xde pun hantu dok sebelah aku ehehe aku rasa x semua yang kena ikat... betull... x percaya ke? iyelaa ada je syaitan yang x kena ikat... nak contoh ke?? hurmm..

Oklah aku bagitaw.. syaitan yang x kena ikat ni ada nama de masing2.. antaranya ialah perogol, pencuri, peragut, pencopek... macam2 lagi la.. haaa tu kan adik beradik syaitan... korang kate manusia? eheh memangla manusia.. tapi tu manusia jenis yang bertopengkan syaitan... the real syaitan dah kena ikat, dorang plak la yang ganti shift.. konon2 nak dapat nama la katekan..ceitt~!

Ni lagi sorang kawan syaitan... si nafsu tu. bukan kemain lagi dia. syaitan xdak, dia plak amek aleh. oitt time puasa mana leh korang hidungla. oitt time puasa mana leh mandi banyak2 la.. oitt time puasa mana leh tengok aurat.. tapi nafsu bagi je.. iman x kuat, nafsula raja, makruhla puasa...

Jom kita bersama2 menjaga tingkah dan laku kita dalam bulan Ramadhan ni. kawal nafsu dari bermaharajalela. tapi x semestinya dalam bulan Ramadhan je, bulan2 lain pun kena jugak lawan benda2 yang negatif tu..

psst~! tahan nafsu dapat pahala x? :)

11 komen bernas:

Hariz said... [Reply to comment]

YEa selepas ini jika orang masih melakukakn kejahataan itu merupakaan tabiat kita :)
bkn kerana syaitan :P

New Entry Prof-Hariz
Bangunlah Sahur Walaupun Seteguk Air

manggosteen said... [Reply to comment]

setan kene ikat..
tapi nafsu dlm diri ada lagi..
fikir2kan la..

Tomato Gurl's Life said... [Reply to comment]

mesti la dpt pahala..huhu..
selamat menyambut Ramadhan dan berpuasa :)

normie said... [Reply to comment]

betul..betul..betul..
selamat berpose..

hentakbelipat said... [Reply to comment]

pernah terbace..setan2 yang king je kene ikat..yang kecik2 ni xikat..

e5 said... [Reply to comment]

Nafsu dalam diri...syaitan cuma buat godaan jer...asas yang penting adalah semayang...semayang ok suma ok...semayang ko suma ko...pendapat 2kupang jer..

pu3mas89 said... [Reply to comment]

syaitan yang x kena ikat ni ada nama de masing2.. antaranya ialah perogol, pencuri, peragut, pencopek... macam2 lagi la.. haaa tu kan adik beradik syaitan... korang kate manusia? eheh memangla manusia.. tapi tu manusia jenis yang bertopengkan syaitan... the real syaitan dah kena ikat, dorang plak la yang ganti shift.. konon2 nak dapat nama la katekan..ceitt~!


ske sgt ayat ini.. mmg kreatif... n tepT SEKALI..

maisyah said... [Reply to comment]

mestila dapat..
Allah maha pemurah..

Cik Jari said... [Reply to comment]

jihad yg paling tough: jihad melawan hawa nafsu....


petang nih g bazar ramadhan...tgk bny makanan best2..nak tuh..nak nih.....

ops...nafsu..nafsu....harus dikawal....

selamat berpuasa..kim salam kat jiran atas mengatas....:)

Afiq said... [Reply to comment]

@hentakbelipat: yang jinis kecik2 ni la kite kena jage hehe

@e5: yes,solat itu tiang agama.. xsolat,maka runtuhla agamanya.. :)

@maisyah: hehe insyaAllah..

@cik jari: lawan nafsu tu selagi bleh..jgn nk borong semua plak ;p *eh, sape jiran yg kat mengatas tu? ;p

dunspeak♥ said... [Reply to comment]

selamat berpuasa ;)
nanti berbuka jangan makan banyak2,kang tak larat gi terawih..hehehe

Katakan sesuatu...

This Is A Do-Follow Blog