Home » , , » Nuzul Al-Quran

Nuzul Al-Quran

August 27, 2010

Assalamu'alaikum..

dalam sedar x sedar, kita dah sampai ke pertengahan bulan Ramadhan.. alhamdulillah sehingga ke sekarang, kita berjaya mengharungi dugaan2 yang Allah telah turunkan untuk kita tempuhi didalam bulan Ramadhan yang mulia ni.. semoga kita bertahan sampai lah ke penghujung Ramadhan kali ni, dan semoga kita akan dapat berjumpa lagi dengan Ramadhan pada tahun2 yang akan datang. insyaAllah.

hari ni dah hari jumaat.. bersamaan dengan 17 Ramadhan.. hari ni jugak menurut dalam sejarah Islam, pada malam 17 Ramadhan ni, turunnya ayat Al-Quran yang pertama kepada Nabi Muhammad S.A.W iaitu lima ayat pertama dalam Surah Al-Alaq. dan seterusnya turun lagi ayat2 Al-Quran daripada Allah sehinggalah menjadi lengkap sebagaimana yang kita semua dapat lihat pada hari ini, iaitu kitab Al-Quran..

'Nuzul' bermaksud turun atau berpindah dari atas ke ke bawah. dan perpindahan ayat2 Al-Quran pertama adalah melalui perantaraan Malaikat Jibril kepada Nabi Muhammad sendiri, di mana pada masa tu, Baginda sedang beribadat di Gua Hira.. korang mesti hafal kan Surah Al-Alaq.. x kan da lupa kot.. Surah Al-Alaq ni bermaksud 'segumpal darah'.


psst~! jangan membuka al-quran hanya sekadar untuk membaca Yassin je, bacalah surah2 yang lain. ingat, 1 huruf bersamaan 10 pahala. 1 huruf dalam solat bersamaan dengan 100 kebajikan x 10 pahala. banyak tuuuu.. free2 je Allah nak bagi kita pahala..

10 komen bernas:

MissXYZ a.k.a Abaikan said... [Reply to comment]

ok ustaz afiq nt miss rajin bace assoy my inspirasi hehe

zulkbo said... [Reply to comment]

Salam bertandang lagi..
semoga sihat orang disini.
selamat menyambut Nuzul Quran..
sesamalah kita mengimarahkan
malam penuh pengampunan ini..
.جزاك اللهُ خيراً

suri said... [Reply to comment]

salam ramadhan sahabatku..

semoga hari ini adalah hari yang lebih diberkati dengan mmperbanyakkan lagi bacaan ayat-ayat suci Al-Quran leboh-lebih lagi dalam bulan Ramadhan Al-Mubarak ini

Azmi said... [Reply to comment]

erm kan...dah 17 ramaamdhan..
cepat sunggoh masa berlalu....

Afiq said... [Reply to comment]

@Azmihuhu tula..rase mcm sekejap je..

Afiq said... [Reply to comment]

@MissXYZ a.k.a Abaikan hehe same2la kita bace..bro assoy jadi tok imam :)

Rama2Ungu said... [Reply to comment]

salam nuzul al quran..
:)
cepat je masa berjalan...

nisa90 said... [Reply to comment]

salam ramadhan,,,

selamat menyambut nuzul Quran..alQuran adlh panduan sepanjang hidup kita..baca dan tadabburla ia moga kita mampu m'hayati dan beramal dgnnya,,

S..U..D..@..I..S said... [Reply to comment]

1 huruf bersamaan 10 pahala. 1 huruf dalam solat bersamaan dengan 100 kebajikan x 10 pahala....BONUS!! yg kekal...500 tu sat ja cayaq....

AJ said... [Reply to comment]

selamat menyambut Nuzul Alquran :)

Katakan sesuatu...

This Is A Do-Follow Blog