Home » , , , » Blogwalking Dalam Gelap Boleh Buta?

Blogwalking Dalam Gelap Boleh Buta?

August 12, 2010

Assalamu'alaikum...

Bonda aku kata jangan tengok televesen atau benda2 yang cerah dalam gelap takut nanti rosak mata...

Hurmm aku da terbiasa macam tu. xtaw napa. n aku x suka nak bukak lampu sebab lama2 nanti suhu naik mendadak sebab haba yang lampu tu hasilkan.. bilik aku ni dala panas sejak azali lagi.. ehehe

Korang tgk gambar yang aku amek ni... ni la tempat selalu aku blogwalking ngn menulis entry. nampak x iklan nuffnang 'OSIS' tu? ekeke agak2 korang la kan, sakit mata x?

Klik untuk tumbesaran
Bagi yang selalu tengok tv dalam gelap ataupun mengadap laptop dalam gelap, korang mesti perasan kan bile nak beralih pandangan dari tempat gelap ke tempat terang, pandangan mesti silau sekejap. berbeza plak dengan kes pandangan dari tempat terang ke tempat gelap. pandangan jadi gelap segelap2nye.. huhu meraba2 nak cari suis lampu kan.. hurm jangan selalu amalkan sebab risiko nak mendapat 'eyestrain' atau dalam bahasa melayu nye 'kelelahan mata' tu teramatlah senang.

"Eyestrain can occur when the eyes are fixed on an object for a long period of time, there is poor lighting, or there is glare,” explains John Bullough, Ph.D., lighting scientist at the LRC and lead researcher on the television study. “One scenario believed to cause eyestrain is watching television in a dark room..." sumber penuh dari www.sciencedaily.com.

Should you watch television in a dark room?
No, most Lighting Engineers and Vision Specialists recommend that the room have soft overall lighting for watching television. When the room is totally dark, the contrast between the television screen and the surrounding area is too great for comfortable and efficient vision. When the room is softly illuminated, this undesirable contrast is kept to a minimum. sumber penuh dari www.eyeinstitute.co.za

Ha camne? berpuas hati dengan jawapan tu? o0o0 korang nak pakai spek mata plak sebagai alternatif lain? try tengok jawapan ni plak..

Should you wear sunglasses while watching television?
Generally speaking, the answer is no. Sunglasses shut out too much light for clear vision and, if worn when not needed, tend to make it difficult for the viewer to adapt promptly to normal light. sumber penuh dari www.eyeinstitute.co.za

Haha see? x elok sebenarnye... betulla apa cakap bonda aku tu. so aku kena kurang kan la pasni demi nak menjaga mata yang aku sayangi ni. kalau boleh aku x nak pakai spek sampai lah aku mati. insyaAllah..

cakap pasal pakai spek ni, pernah tengok baby2 cute pakai spek? hehe meh tengok sini sat, Specky Baby.

psst~! layan movie dalam gelap memang syok. macam kat dalam panggung wayang. haha

14 komen bernas:

MissXYZ a.k.a Abaikan said... [Reply to comment]

mmg skt mate n skt hati BW dlm gelap huhuhuhu

zulkbo said... [Reply to comment]

Salam..singgah sini jap
moga sihat orang di sini
جزاك اللهُ خيراً

Afiq said... [Reply to comment]

@missXYZ: hehehe awat tambah sakit hati tu miss?

@zulkbo: wsalam, orang di sini sihat alhamdulillah :)

xangonila!! said... [Reply to comment]

haha,pernah jugak camni,tapi bile dah pandang tempat lain,da jadik kabur..;-)

suzzsuzie said... [Reply to comment]

la...gelap gelita...mana tak rosak mata..nampak ke nak tekan apa........

Afiq said... [Reply to comment]

@xangonila: haha taw xpe..

@suzzsuzie: hehe samar2 je kak,mgharapkan sumber2 chya dari monitor ngn LED je hehe sakit mate sebenarnye..nak x nk kena bukak lampu gak..adoiii panasss :P

yuyu said... [Reply to comment]

huhu...tetibe lak rase terkena kt diri sndiri..

dlu sllu je cm ni, blogwalking dlm glap mmg mencabar, dh la taip nye ad yg salah..mmg cool lah..

tp skg dok kt asrama so tiap mse bkak lmpu coz dh bayar yuran so guna je lah...lalala

cara mcm ni mmmg blh mudarat kan so elok lah elakkan...

selamat menjalani ibadat Ramadhan..

MOFASAD said... [Reply to comment]

best apa layan malam2? :P

Nur Hawa Mohd Zin said... [Reply to comment]

ciannye lah...jgn selalu ye sat gi pakai spek plak..heheh

e5 said... [Reply to comment]

adehhh..mata den silau arhhhh.....

BezBuddy said... [Reply to comment]

xpsal2 rabun plak...hehe...ok pasni bukak lampu byk2...hehe

Mohamad Nur Hidayat said... [Reply to comment]

dayat memang selalu depan komputer dalam gelap ni..Kena buat spek tebai2 la pas ni

RastaMat said... [Reply to comment]

Sayangilah mata anda..
Seksa woo kene pakai spek..
Lagi2 power yang tggi..
Rase cam kene kurung jek mata ni..
Adesss...

Afiq said... [Reply to comment]

@dayat: hehe kalau boleh elakkan lagi bagus..aku pn da serik da nk dok dalam gelap.. huhu

@rastamat: huhu taw xpe..aq xsuke kena kurung. rasa mcm x bebas nak bergerak..

Katakan sesuatu...

This Is A Do-Follow Blog