Home » , , , » Alkisah Serunding Daging Dan DHL Courier Service

Alkisah Serunding Daging Dan DHL Courier Service

August 30, 2010

Aku berjalan ke satu kedai(DHL Courier) sambil mengendong satu bungkusan(barang makanan) yang nak di hantar ke luar negara. disambut plak oleh seorang akak. puas satu hari ni aku dok mengayat akak DHL Courier tu.. ;p
Aku dok tanya de macam2. kat bawah ni antara perbualan aku dengan akak DHL tu...

Aku: akak, macam mana nak anta barang ni ke luar negara?

Akak: oh adik just isi borang, letakkan nama shipper dan receiver, contact number, post code, dll..

Aku: ok akak, meh ler borangnye.. sambil akak tu hulur borang kat aku..

Akak: err dik, nak anta apa tu?

Aku: (alamak, owner barang ni da pesan jangan gtaw barang apa)..err xtaw kak. saya just tolong orang poskan je..

Akak: ok kalau camtu, akak terpaksa bukak bungkusan ni. bukan apa, ni salah satu procedure kitorang. nak pastikan barang apa yang di hantar.. takut2 la korang hantar kencing tikus ke, bom tangan ke, m-16 ke... tapi sebelum tu akak nak timbang dulu k.

Aku: (aduhhh, cane ni? nk cakap benar ke x r?) errr.. ok la kak, bukak la..

Akak: okeh berat bungkusan sebanyak 7+kg.. so rate antara 1-6kg sama.. kalau lebih dari 6kg, dah kira lain... (terkumat kamit aku nak memahami apa rate yang sama dan apa yang lain. x pulak dia bgtaw berapa rate untuk 1kg.. adehhh!!) so adik kena bayar RM430+...

Aku: haaa?? kak, owner tu bagi saya RM400 je.. adehh.. ok kak, timbang je.. saya nak isi borang dulu ni. jangan kacau nanti saya pening. lepas tu baru saya pergi cucuk duit. (pakai duit aku la plak.kena claim ni haha)

Isi punya isi, baru perasan yang aku salah isi...

Aku: errr kak, nak mintak borang lain leh? saya tersalah isi la.. nama shipper saya pergi isi nama receiver plak.. heeee sorry kak..

Akak: hehe xpe dik.. akak ada banyak lagi borang ni.. isi dua teruslah ek. senang sikit akak nak rujuk nanti.. (aikk, perli aku ke? dulik apa aku miahahahaha)

Bila akak tu bukak je bungkusan, amek kau, semerbak je bau dalam kedai tu..adehhh tahan2. aku puasa ni...

Akak: dik, ni apa? (sambil memegang serunding daging)

Aku: (hahahahaha apa la akak ni. xkan serunding daging pun x kenal? adehhh failll!!) aku buat muka terkebil2 sambil nak jawab soalan akak tu. takut terkantoi yang aku taw apa yang ada dalam kotak tu huhu

Akak: 0o0o dik, ni makanan taw(macam aku xtaw yang tu makanan). kebiasaannya memang rumit sikit nak hantar makanan ni ke luar negara. kitorang(DHL Courier Services) memang leh tolong hantarkan. tapi takut kastam negara tu kuarantin bungkusan ni. kuarantin memang amek masa dik. paling awal pun 2 minggu baru dorang lepaskan. paling lambat, sebulan dua..

Aku: ooo yeker kak? hurmm cane eh? tuan punya(shipper) ni pun xde kat Malaysia sekarang. nak kol dia, saya xde kredit sekarang ni.. kalau macam tu, xpela kak. akak tolong bungkus balik. nnt saya inform kat owner..

Akak: ok dik. xpe akak boleh tolong bungkus balik. cakap kat owner, nak hantar makanan memang amek masa. bukan kitorang yang amek masa, tapi kastam luar negara. cakap kat dia camtu ek..

Aku: ok kak. thank you...

Aku berlalu sambil mengerut dahi mengendong beban seberat 7kg tu.. aku pergi 7-Eleven kat sebelah kedai tu nak beli topup. then aku msg owner. dia reply, 'xpe fiq. just anta barang yang bukan makanan je'..

Selamat aku ada mintak nombor phone branch DHL tu tadi.. aku call, dan mengayat akak tu semula..

the end...

nantikan sambungannya..

psst~! agak susah jugak ek nak anta makanan ke luar negara.. kesian kat orang yang beraya kat sana..

26 komen bernas:

PMOfficial said... [Reply to comment]

kencing tikus???? sp la yg bermurah hati nak shipping kencing tikus? hahaha

(: syai_sharif :) said... [Reply to comment]

HAHA comel gilaaaa :DD

XYZ said... [Reply to comment]

huhu ape lg fiq lencongkan la serunding tu ke johor... huhu

Afiq Bukhari said... [Reply to comment]

@Parkcheek Chun Li haha manela taw kan ;p

ASSOYFINGER67 said... [Reply to comment]

kao hantar resepi jer..kan senang..huhu

Zaer!! said... [Reply to comment]

Huhuhu..sian kat orang yang beraya kat sane..xdapat nk jamah makanan malaysia...;-)

Cahaya Kehidupan said... [Reply to comment]

hahaha,tak baik tipu akak DHL tu afiq..hoho =P

najihah sahami said... [Reply to comment]

kah2..konpem afi bawak balik serunding tu kat umah afiq..pastu..afiq lahap sorg2...ish....

Afiq Bukhari said... [Reply to comment]

@najihah sahami haha xberani nye..amanah orang tu :D

Afiq Bukhari said... [Reply to comment]

@Nur Hayaty ekeke terpakse..kalau gtaw,konpirm xlepasnye..memang xlepas pun haha

RastaMat said... [Reply to comment]

hamboi2..
sempat lagi ko ngayat ek..
haha..

Unknown said... [Reply to comment]

haha..nasib baik duk malaysia je..
hik3 padahal xdapat belaajr sane..
leceh giler dah la mahal...

Izan Ishak said... [Reply to comment]

tak pernah ada pengalaman antar makanan ke luar negara. tapi aada pengalaman kurier brg tapi dicuri dalam perjalanan...kerja org kurier juga~~

Afiq Bukhari said... [Reply to comment]

@RastaMat haha akak manisss..wa single lagi beb :D

Afiq Bukhari said... [Reply to comment]

@Azmihehe tapi kalau terpaksa pergi memang kena gak tempah mkanan dari mlysia..nak2 da dekat raya ni..ketupat,lemang,dodol..perghhh!! mau menangis orang di perantauan :)

Afiq Bukhari said... [Reply to comment]

@Izan Ishak laa boleh plak kena curi ek? mmg sah2 la orang dalam gak..jenis yg suka amek kesempatan.

RedBoys said... [Reply to comment]

wow.. mahalnya..
terkejut aden bila dgr RM 400 lebih..
aiyoo.. best ar afiq entri ni..

pu3mas said... [Reply to comment]

ske la entry nie.. afiq xbaek tau tipu.. hahhaa..

Afiq Bukhari said... [Reply to comment]

@pu3mas89 haha nk buat cane..orang soh tipu,kite pun ikut je la ;p

uncle said... [Reply to comment]

berat tu 7 kg ..apa kata ko hantar ka umah uncle..tak payah jumpa kastam..uncle jadi kastam hahahah.... er..kirim salam kat akak tu ek

Afiq Bukhari said... [Reply to comment]

@uncle haha sempat lagi tu nk soh kem slm..pssttt x takut ke ngn permaisuri kat umah tu mengaum? ;p

Afiq Bukhari said... [Reply to comment]

@RedBoys hehe da memang rate dia camtu.. trimass red :D

diraja22 said... [Reply to comment]

kenduri serunding la 3.5kg seorang nampaknya..

humble.yat said... [Reply to comment]

sianny kwn afiq tak dpt rasa serunding tu..isk isk..sure terkilan punye..

Afiq Bukhari said... [Reply to comment]

@humbleyat huhu tula..dala kena beraya kat sana..sob2..

humble.yat said... [Reply to comment]

@Afiq

aduh..sudah jatuh ditimpa tangga la pulak..huhu

Katakan sesuatu...

This Is A Do-Follow Blog