Home » , , » Jangan Sedekah Kalau Riak

Jangan Sedekah Kalau Riak

October 2, 2010

Assalamu'alaikum...

anda bersedekah dengan tangan kanan?

nawaitu ketika bersedekah adakah sekadar bangga diri atau fisabilillah?

adakah memaksa itu sebahagian daripada bersedekah?

yakin barang yang disedekahkan tu halal?

perlu ke menentu dan ditentukan sebanyak mana jumlah yang harus disedekahkan?

mana perginya ikhlas dalam diri?

riak sungguh kamu...

psst~! renung2kan...

25 komen bernas:

Fakhrur Razi berkata said... [Reply to comment]

Ya Allah
hilangkan ak dari perasaan ini
amin...

kakyong said... [Reply to comment]

skrg ni ramai yg stail minta sedekah/derma ikhlas dgn beri brg.. pastu siap letakkan amt sekian2 kena bayar..
kalo kes mcm ni, kakyong memang awal2 dah tolak.. tp ramai juga yg suka memaksa kita bersedekah dgn cara mcm ni...

shima said... [Reply to comment]

setuju 100%

Bintun Sazali said... [Reply to comment]

betulla..kalau riak..kalau stakat menunjuk2...tak perlu la buay amal cmtu...huhu

najihah sahami said... [Reply to comment]

yerp..setuju!!niat nak wat pahala....tp terselit satu dosa..ish~mintak jauh ye fiQ!!hehe...

pelik.nape pendek je n3 ni??

Afiq said... [Reply to comment]

@najihah sahami
entry x semestinye panjang :)

apik pehe said... [Reply to comment]

btol3..tengok niat kena betol..
tengok entry apik..xder banyak ayat pon..cuma ader kartun..wahahaha

Azmi said... [Reply to comment]

salam fiq...betul lah...skang ni ramai je yg sedekah sebab nak populariti.
kalau tgk bersamamu..bila geng tv3 dtg baru la apa semua adun2 tu sibuk dtg nak bagi derma itu dan ini..
hish

Nurulbadiah Lai said... [Reply to comment]

sebaik2 sedekah adalah sedekah yang org xtahu..yang ikhlas..yang xriak..kalau sedekah setakat nak bermegah2..buat ape..Allah maha mengetauhi

lan_ax said... [Reply to comment]

ada org tua2 ajar kt aku, kalo nk latih diri tu x riak bila bersedekah, jangan smpai org nmpak berapa yg kita sedekah n lagi terbaik kalo kita pun xtau berapa yg kita sedekah tu.. seluk je dlm poket, bg je trus jgn tgk berapa.. kalo ada syiling bnyk dlm poket lg bgus, susah kita nk tau berapa..

Nur Hawa Mohd Zin said... [Reply to comment]

tangan kanan memberi, sorokkan tangan kiri....tapi trend skunk...bile sedekah atau bagi sumbangan panggil press....huhuhu...

Zaer!! said... [Reply to comment]

Riak dan bongkak merosakkan akidah.huhu.

apyz's said... [Reply to comment]

Memang betul,sokong sangat...
kebanyakkannya sekarang ni sedekah yang diorang kasi tu nak menunjuk-nunjuk..
apyzs pon tak tahu la apa nak jadi ngan dunia sekarang ni..
diorang ingat satu hari nanti diorang takkan mati ke apa...

giha lalala said... [Reply to comment]

biasa la tu..
zaman skang ni, kalau nk sedekah, mesti kluar tv,
tak pun masuk paper.
mentality orang kta byk berubah, bkan sedekah kerana Allah, tapi sedekah kerana nama & pangkat
sekian.

Tomato Gurl's Life said... [Reply to comment]

mintak jauh dr perasaan camni..nauzubillah~

p[A]n[A]d[O]L said... [Reply to comment]

tue tuk org yg mo sdekah..
kalo org yg mnta sedekah tue pla memaksa kt sedekah?
isk3..
ilang pahala kita yg nak b'sedekah nie..

Melati Qistyna's Mummy said... [Reply to comment]

tangan kanan memberi bio tgn kiri xtau... :)

tehr said... [Reply to comment]

elakkan riak

juga elakkan 'tangan kiri memberi, tangan kanan sedia pula menadah keuntungan'

FaTiN said... [Reply to comment]

Mintak jauh dari semua tu :)

maCy said... [Reply to comment]

stuju ngan tehr~

NuSaNa NoSa 91 said... [Reply to comment]

pyh betol nk berjihad drp riyak ni.. T______T

Hazwan said... [Reply to comment]

insaf membaca entri ini...heheheh

cikmin said... [Reply to comment]

setakat ni belum ada perasan macam tu bila bersedekah..harap kekal begitu lah.. :) terima kasih buat enrti ini..untuk peringatan..

mrs jamal said... [Reply to comment]

ada yang hanya nak nama...itu namanya sedekah kerana terpaksa @ adat..orang bagi kita pown kene bagi...boleh ker camtu?

Humanity Life said... [Reply to comment]

menarik artikel ni~ kekeke.. saya suka, kenkadang menusia terlalu riak dengan memberi sedekah ntah ikhlas keidak laa dia sedekahkan tu~

Katakan sesuatu...

This Is A Do-Follow Blog