Home » , , , , » Kuku kau panjang sangatla...

Kuku kau panjang sangatla...

November 27, 2010

Kuku kau panjang sangat.. berkulat aku tengok.. kau xnak potong?

Gambar hiasan dari Google

Eh sori der, aku bukan busy body tapi mata aku ni ha yang suka jaga kesihatan orang lain.. mulut nak cakap tapi takut kau terasa.. so aku tengok jela dan membebel dalam hati sorang2.. sian kat aku *haha baik aku tulis kat sini je. semua orang boleh baca.

Kau makan pakai tangan kan? makanan tu kena kuku x? of coursela kena. kat kuku tu macam2 kuman ada.. kuman yang paling femes bersarang dalam kuku kau tu nama dia e-coli ... eee x senonoh betul nama kau kuman. kalau kau melekat dengan perempuan xpela gak, kena dengan nama kau tu. tapi kalau melekat dengan lelaki? adoii jadi aku untuk lelaki la plak *harhar

Aku pernah terbaca satu metafora dalam Islam kalau membela kuku ni. kalau kau simpan panjang walaupun sebatang jari kuku, kau seakan2 memelihara sekandang babi. SEKANDANG BABI!? weh, pegang pun haram, nak sebut nama babi tu sendiri pun dah jelik dan kasar, inikan pula nak membela sekandang babi. Astaghfirullah~

Potongla kuku tu, bukan amek masa yang lama pun. kalau nak dapat pahala sunat, potongla hari Isnin atau Khamis. Allah tu kan Maha Pemurah. kau potong kuku je, dah dapat pahala. sapa nak kasi beb?? bekalan untuk akhirat tu. lagi pun, tujuan sebenar memotong kuku ni ialah untuk menghilangkan segala kotoran yang melekat atau berkumpul di celah kuku, yang mana kotoran tersebut boleh menghalang sampainya air ketika bersuci. di samping tu juga, memelihara tubuh badan daripada sebarang penyakit yang x diingini.


Kalau kau malas sangat nak potong kuku, suruhla orang yang potongkan. itu pun kalau kau berani la pasal aku sendiri pun takut2 bila nak potong kuku sendiri. takut terluka dan terpotong daging. pedih tuu.. baik potong kuku sendiri kalau x percaya kat orang lain. tapi ingat, jangan x potong kuku lebih dari 40 hari sebab kalau lebih masa, syaitan dah start nak bergayut2 dalam kuku kau tu. kalau syaitan dah bergayut, hanyutla kau..

Psst~! lepas potong kuku jangan lupa basuh tangan tu, takut kalau lupa, kau pergi garu sana sini, x pasal2 leh dapat penyakit kusta.

Psst2~! kau orang gigit kuku x? buang tabiat huduh tu. pengotor.

.sumber.

21 komen bernas:

princeduyong said... [Reply to comment]

bersama kita potong kuku....

hans said... [Reply to comment]

aku tgok tv
perempuan nih tertib gila jaga kuku dia
xmacam lelaki yg kuku terpanjang di India tu
kotor gila
apa2pun jgn la simpan kuku panjang2
xelok

thanks sudi follow blog ku

P/S : Beberapa Soalan Menarik Yang Gua Nak Tanya Pada Anda Semua

Afiq Bukhari said... [Reply to comment]

@hans
haha pandai jage ke x, kuku tetap panjang gak :D
ur welcome bro :D

Izan Ishak said... [Reply to comment]

kak izan suka potong kuku. anak2 n hubby pun k.izan yg potongkan kukunya. tp betul tu, lepas potong kena terus cuci tangan bersih2...baru boleh makan.

gigit kuku? kotor sehhhh.....

Afiq Bukhari said... [Reply to comment]

@Izan Ishak
haha taw xpe.. kotor sungguh kalau gigit kuku..mcm da xde benda lain yang nk digigitnye huhu

najihah sahami said... [Reply to comment]

sumpah geli tengok kuku pakcik tu. aduss..nak guna sudu pun sakit tu.

sarah-najwan said... [Reply to comment]

salam..

kukulah kene jaga sb kita mkn guna jari..kang mudah msuk kuman yg dok dlm kuku yg kotor
apatah lgi panjang...

lagipun..tgk kuku pnjg mcm dlm gmbr tu..pelikkan..tapi salutelah kat org ni..rajin amat bela kuku..

kita org islam..pentingkan amalan kebersihan..dan satunya ialah kuku...potong yer..jgn ada yg suka gigit kuku lak..nati jadi tabiat...

Cikmin said... [Reply to comment]

yerkkkkk gelinya tgk kuku panjang camtu...

Azmi said... [Reply to comment]

owh yeah...
jaga lah kuku jagalah kuku selalu

Almy said... [Reply to comment]

Kuku panjang, bnyak la syaitan yang bergantung2..huhu

LORD ZARA 札拉 said... [Reply to comment]

tu kalau panjang camtu, Wolverine pun insaf~

ha ha ha~

P/S : mana kau kenal pali wei?

Afiq Bukhari said... [Reply to comment]

@LORD ZARA 札拉
haha memang xle cari mknla cite xmen tu lol~

psst~! pali tu kwn skolah aku dulu ler :D

Nur Azila Ismail said... [Reply to comment]

ei buruk jer kuku cmtu . nak makan pon susah . hehee

Bulan said... [Reply to comment]

erkk..xde selera nk mkn tgh kuku mak cik tue..
huhuhu..
setgh org da la panjang kuku tue..
di gigitnye plak..pergghhh..xdpt bygkan

LORD ZARA 札拉 said... [Reply to comment]

@Afiq Bukhari

hoh!
beliau kawan sekolah kau ke?
XD

(tetiba aku nak nyorok)

shiela latif said... [Reply to comment]

huh!!

kuku pelik...tangan pun naik pelik dah ku tengok...ntah hape jer...asalkan dia bahgia...(tak koser)

rieyana ynn said... [Reply to comment]

wah...kuku dia...............mcm mana dia wat keje seharian...

CikGadis said... [Reply to comment]

geli la tgok kuku pjg tue. mcm kotot..

tehr said... [Reply to comment]

tak cantik langsung camtu
lagi pun buat menyusahkan diri sendiri je

AJ said... [Reply to comment]

potongla kuku yer..nmpak bersih dan kemas hehe.. nasihat dari penaja..:P

Anonymous said... [Reply to comment]

Wow this is a great resource.. I’m enjoying it.. good article

Katakan sesuatu...

This Is A Do-Follow Blog