Home » , » Muhasabah Diri

Muhasabah Diri

January 23, 2011

Assalamualaikum...

Aku suka betul dengan soalan-soalan yang macam ni...


Nyatakan 5 perkara-perkara ghaib yang anda tahu.

Apakah maksud solat daripada pemahaman agama anda?

Apakah maksud dosa?

Apakah maksud pahala?

Dalam masa 24 jam, berapa kalikah anda solat fardhu?

Apakah solat fardhu kegemaran anda dan mengapa anda memilih solat fardhu tersebut?

Apakah solat fardhu yang selalu anda tinggalkan dan mengapa?

Adakah pahala anda lebih banyak daripada dosa?


Untuk menjawab soalan-soalan yang macam ni, anda kena jujur dengan diri sendiri. jangan menipu dan kalau anda menipu pun, Allah SWT akan tahu juga kerana Allah SWT Maha Mengetahui. bila aku cuba untuk menjawab soalan-soalan yang macam ni, aku yakin jawapan aku tu betul. ye ker betul?

Tettt!! bila dah diperdengarkan jawapan-jawapannya, terasa diri ni hina sangat. apa yang aku harapkan betul, semuanya sipi-sipi betul dan ada yang salah. kita ni manusia yang bukan maksum seperti para nabi. setiap daripada kita pernah melakukan dosa walaupun dosa kecil. apa yang perlu kita buat, muhasabah diri.

Cuba ingatkan kembali apakah dosa-dosa yang telah kita lakukan sebelum ni? adakah setiap amalan dan  kebaikan yang kita pernah buat, dilakukan dengan ikhlas dan semata-mata hanya kerana Allah? sudah cukupkah bekalan kita untuk di akhirat kelak? Wallahualam...

Ingat, tiada Tuhan selain Allah dan Nabi Muhammad itu persuruh Allah..

Psst~! itu semua merupakan sebahagian soalan daripada modul latihan dalam kumpulan... cuba jawab dengan jujur. dan cuba fikirkan apakah jawapan yang sebetul-betulnya kepada soalan-soalan tersebut.. fikir sedalam-dalamnya :)

12 komen bernas:

adrinaqamarina said... [Reply to comment]

kalau tak ingat, penat je ustaz dengan ustazah ajar time skolah dulu~ tu tak termasuk benda3 wajib time wudhu ke

z said... [Reply to comment]

menarik... =)

suffer8zine said... [Reply to comment]

betul2 muhasabah ni bro, nice one

Terkini : Buaya Tertelan Telefon Bimbit

Bulan said... [Reply to comment]

Tettt!speechless.xtaw nk jwb pe..
pelik kenape org senang je nk menipu sedangkan dia tahu Allah tahu semuanye.

Fairosza said... [Reply to comment]

solat fardhu kegemaran???apakah?perluke?

Afiq Bukhari said... [Reply to comment]

@Fairosza
haa sebab tu la kena cari jawapan yg sesuai :)

shida saje said... [Reply to comment]

shida boleh jawab sume soklan tu dgn jujur fiq ;)

Pendekar Berkuda said... [Reply to comment]

sungguh aku terkedu...

aku mahu terus bermuhasabah diri..

Solihin Zubir said... [Reply to comment]

ya Allah...
kalau dijawab soalan2 tu dgn jujur, ternyata aku masih hamba-Mu yg hina..
insaf sekejap..
bila lah nk insaf selamanya.. adeyh...

Afiq Bukhari said... [Reply to comment]

@shida saje
alhamdulillah :)

redzuan said... [Reply to comment]

entri yg bgus bro :) tersasa diri ni seorang musafir yg hina yg mencari settis ehsan rahmat dari-Nya.

GEMPAR LELAKI BERWAJAH ALIEN DITEMUI DI PAKISTAN.

nisa said... [Reply to comment]

insyaallah kalo kita selalu mengingatkan diri soalan2 itu, kita akan berusaha menyelamatkan diri kita dr terus tersesat..tiada siapa yang boleh menyelamatkan diri sendiri kalo bukan kita

Katakan sesuatu...

This Is A Do-Follow Blog