Home » , , , » Demam apa bintik2 merah?

Demam apa bintik2 merah?

July 28, 2010

Assalamu'alaikum..

sedang aku berehat sambil layan movie 'The Karate Kid' tengahari tadi, nenenda tercinta call nombor rumah. ingatkan pasal apa. firstly dia nak ucapkan 'Selamat Hari Lahir' kat aku. thankx Ma. x kisahlah lewat sehari dua. huhu. dan yang kedua plak dia bagitaw yang my cousin kena tahan dalam wad.

weh~! pe cerita dalam wad tu? rupa2nya dia suspek kena DENGGI. alahai. kesian ke mu pokyeh. baru je lepas konvo, sakit plak. tapi xpe. be strong. tapi jangan degil plak. dengar cakap mummy tu, minum air banyak sangat sikit pasni + badan tu da kena masuk air. alhamdulillah nanti cepat sembuh.. amin~


Aku pun pernah kena suspek denggi. perghhh! sakitnya x yah cakapla. sel darah putih(platlet) memang turun giler2. mula2 ingat demam biasa. lepas tu rasa lain giler r badan ni. lemau, sengal2 sendi.. ape lagi, terus pergi klinik la. then doktor suspek kena demam campak, tapi salah.. pergi plak hospital besar. kat situ barula doktor cakap yang aku ni suspek denggi.. orang kata minum air 100+ banyak2. aku memang suka 100+. tada hal la kalau soh balun 3 botol besar pun. tapi bila da demam, paham2 jela selera makan n minum berkurang. aku paksa gak minum. dan akhirnya, sel darah putih aku menadak naik. amin~ terus x jadi kena denggi.

Aku pernah kena jugak demam virus. tah apa nama demam ni aku pun x taw. chikungunya ker? haha tapi demam yang ni, aku paling x suka. effect satu badan. sendi2 abeh lenguh. even nak baring tido pun xley. aku ni kalau sakit yang teramat sangat, suka jerit untuk hilangkan sakit(sementara je la, tapi puas). ada satu malam tu, dalam pukul 3-4 pagi, aku dah x tahan. memang sakit n lenguh giler. aku pe lagi, menjerit bagai nak rak. x taw la plak jirang kiri kanan, depan belakang dengar ke x. tapi aku x peduli sebab memang dah x tahan.. tapi yang peliknya, badan aku naik bintik2. campak, denggi, ckikungunya? adeh~!

tapi apa2 pun aku bersyukur sebab demam2 yang pernah aku alami x melarat sampai ke satu tahap yang merbahaya. Allah still memberi peluang kepada aku untuk terus hidup. alhamdulillah~

psst~! kalau korang demam, minum air banyak2. jangan degil~! paksa diri tu..

11 komen bernas:

Hariz said... [Reply to comment]

Amin Ya Allah :)
Selamat Hari Lahir

New Entry Prof-Hariz
Langkah Ubati Senggugut

Liyana said... [Reply to comment]

ooh..setakat ni paling teruk demam pun demam biasa je la..

tapi skrg ada gak bintik2 biji2 merah kat badan.. tapi tak demam.. Alhamdulillah la.. gatal2 je..

Nur Fannun said... [Reply to comment]

happy birthday..sy pernah wt topik denggi ni..jmput baca.. http://journalnurfannun.blogspot.com/2010/04/apabila-aedes-jatuh-cinta.html

mudhnya kna jngkitn..antibodi lemah ey..org kata demam minum minuman isotonik (100plus) demam baik..bg kwn awk tu mkn madu & habbatus sawda..olive oil
insyaAllah lekas sembuh..

miss ice said... [Reply to comment]

jage kesihatan elok2..hehe :)

Afiq Bukhari said... [Reply to comment]

@hariz: thankx bro~! :)

@liyana: hehe mandi x bersih ek gatal2 tu? ;p

@nurfannun: 0h,thnkx eyh bagi petua..nnt afiq bgtaw de..first tyme dengar habbatus sawda :)

@ice: hehe baikkk~ ;)

Nur Fannun said... [Reply to comment]

tau ke habbatus sawda tu apa?

Afiq Bukhari said... [Reply to comment]

tadi google habbatus sauda, sejenis tumbuhan kan..dapat kat sini, http://aja49.wordpress.com/2007/05/09/khasiat-habbatus-sauda/ :)

annfrendly said... [Reply to comment]

Hpy belated birthday..

Isk.. nasib baik tak jadi demam denggi... bahaya tu..

hah.. yang demam virus tu ann pernah kena.. ingatkan kena demam denggi berdarah sebab badan ada bintik2 merah satu badan tapi bintik tu tak timbul, macam dalam kulit.... pastu sendi semua lemah.. nak berjalan pun tak larat.. dua klinik pegi baru sembuh.. kat klinik kedua.. siap baring kat bangku klinik tu.. dah tak hengat malu dah mase tu walaupun ramai orang pandang.. heheheh... saket wooo

Anonymous said... [Reply to comment]

denggi??? ish3..bahaya...syukur lah sy tak prnah kena..

suzie rahman said... [Reply to comment]

waaaa...denggi..serik! 13 botol msuk air..xmau dh...
hepi besday! lalala

diraja22 said... [Reply to comment]

2 cara yg terbaik.. minum je..

Katakan sesuatu...

This Is A Do-Follow Blog