Home » » Yang Mana Lagi Sesuai ?

Yang Mana Lagi Sesuai ?

July 3, 2010

'Aku' atau 'Engkau' ???

Assalamu'alaikum..

Perkataan yang mana paling sesuai untuk digunapakai apabila kita berhubung dengan seseorang? seseorang yang lebih tua dari kita seperti pakcik, makcik, ibu bapa, guru2, dan yang sekutu dengannya? aku selalu mengalami masalah yang macam ni bila nak membahasakan diri aku kepada seseorang yang lebih tua daripada aku ketika berborak kosong atau berisi. ops~! ketepikan dalam bidang penulisan. aku lebih fokuskan secara lisan(verbal) dalam hal ni.

Aku nak tanya korang sesuatu. korang selesa x menggunakan 'aku'? bagi aku, 'aku' tu macam kasar bila digunakan untuk diri aku sendiri. lain la kalau dengan member2 atau sebaya. itu memang dah biasa sangat. aku akui ada di kalangan ahli dalam sesetengah keluarga membahasakan diri mereka sebagai 'aku' ketika bercakap. xkira lah dengan ibu bapa ke, adik2 ke. macam dah terbiasa. adakah itu sesuatu yang biadab?

Aku jadi sebersalah bila berhadapan dengan orang yang lebih tua dari aku. bagi yang berpangkat, aku akan panggil mereka dengan gelaran yang sesuai dengan pangkat macam cikgu, sir, madam, doktor, prof dan seangkatan dengannya.bagi diri aku plak, aku lebih senang menggunakan perkataan 'saya'... tapi apabila berdepan dengan orang lain, orang yang xpernah kita jumpa, aku akan rasa was2 untuk menggunakan yang mana satu. 'aku', 'engkau' atau 'saya'.

Mengapa aku ada pilihan? sebagai contoh dalam perbualan(ketika bekerja,tengah rehat) :

Aku: pakcik tinggal kat mane?

Pakcik: aku tinggal kat Ampang je. engko?

Aku: errr.. (dalam otak tengah berfikir nak pakai aku atau saya)..... saya tinggal dekat Gombak je.

Pakcik: owh.. dekat je dengan rumah aku. lain kali kalau aku nak datang Gombak, aku kol ko jela ek.

Aku: .............(berfikir sekali lagi nak guna apa) xde hal hal pakcik, senang2 datanglah rumah saya.
nahh see?! dia dah bagi lesen untuk menggunakan 'aku' dan 'engkau'. tapi bagi aku, sebagai orang yang lebih muda dari dia, still kena jaga adab dan sopan. kalau korang, timbul x persoalan yang semacam ni? ataupun korang xkisah nak pakai apa pun asalkan x nampak kurang ajar. huhu tepuk dada, tanyalah selera. lain orang, lain cara dan ragam.

psst~! dalam penulisan blog, aku lebih suka membahasakan diri aku sebagai 'aku' kerana aku xtaw siapakah yang membaca penulisan aku ni. aku anggap sebagai 'universal', untuk keseragaman semua. x nampak 'rude' sangat kan? ;)

24 komen bernas:

Mohd Wakiyuddin Rosnan said... [Reply to comment]

yup... pning gk pk psl ni... sllnye klu dgn org yg x knal.. mmg pnin... lg2 ngn pmpn... sy or aku.. sbb kdg2 sembg ngn dak2 pmpn yg lbey mude... org tu msti nk hormat kita so die pggl abg. tp aku yg x bese ni bhsekn diri aku je.. tp aku mmg lbey snang aku ko je..

Unknown said... [Reply to comment]

'saya' wud be nice..hehehe^_^v

ShaZlan said... [Reply to comment]

salam,

sepatutnya kalau dengan org yg lebih tua,
'saya' lah...
takkan nak cakap dgn org tua,

"pakcik, AKU tunggu pakcik kat sini tau."

haaa...
macam takde budi bahasa pulak.
walaupun org tua tu dah bagi 'green-light'...

Zaer!! said... [Reply to comment]

kalau nk lebih sopan lagi,gunakan 'Demo' ngn 'kawe'
hahaha..

Afiq Bukhari said... [Reply to comment]

huhu tula pasal.. aq jadi serba salah bila cmtuh..nak guna aku engkau kang, takut dikatanya xberadab..

Unknown said... [Reply to comment]

xsalah guna.. tp kene tgk dengan sape kite gunakan aku tu.. :D

my recent post:
MANNA & SALWA

Kech Hidayah said... [Reply to comment]

rasanya pakcik tu bukan bagi green light..macam aku, aku biasa cakap 'aku engkau' dengan orang lagi muda dari aku tapi aku nak orang yang muda tu bahasa kan aku kakak jugak. haha. tapi kalo aku rasa tak kisah, aku abaikan je dia nak panggil aku 'engkau'. tengok keadaan. tapi kalau dengan orang tua macam pakcik tu tak elok la panggil dia engkau. ye tak?

Burp said... [Reply to comment]

hahaha xpnah lak ak camnih.. klu org yg g tua slalu ak pgil dri ak gne saya jer..

Afiq Bukhari said... [Reply to comment]

@nurhidayah hehe btul gak tuh. kalau ngn orang yg muda dari kita,xkisah lagi. tapi kalau da berckap ngn orang yg lbih tua,rasenye elok bersopan.dalam islam pun menyaran umatnya menghormati orang tua.xkirela tua setahun ke,stgh tahun ke.yg pnting hormat,nak lagi sopan,ngn sape2 pn kene hormat,xkire usia. ;)

@gombakmali alhamdulillah ;)

Yuni Aisyah said... [Reply to comment]

ganas gak pakcik tu...hehe
kalo dia gune perkataan 'ko dan ak' sebaiknya kita tetap dgn perkataan sy..sy itu lebih sopan untuk digunakan bila kte bercakap dgn org yg lebih tua dari kte..

kay-N said... [Reply to comment]

o/..

ade problem ckp dgn laki yg muda or tua..klo kt belog ke ley ah nk gune aku ko or sy awk..haha..tp klo real2 ni..klo org umo tua 3-4 taun ni..xkn nk pgl abg kot..awk2 pn cm geli..haha..pstu klo yg mude lak..xkn nk bhse diri kte kakak lak..haih..

Afiq Bukhari said... [Reply to comment]

@yuni hehe ganas xganas gak la..care de tu sempoi je.tu yg buat kite serba slah adehh..

♥♥azatiesayang ♥♥ said... [Reply to comment]

salam kunjungan balas afiq...

F. said... [Reply to comment]

urmm..for me
to play safe use "SAYA"..

if dh lama kenal espiclly kwn2..
depends.. ada yg selesa guna nama sendri..
if dh biase guna 'aku' ngan kwn2 teruskan jer laa..
if tukar 'saya' nnti x ker pelik kwn2 tu =D

Cik Bucken said... [Reply to comment]

kite berdoa dgn tuhan pon gune aku..xde plak gune saye kan? =) btw..klu konpius, sng2 gune je, name sndiri ^_^

Ken Wooi said... [Reply to comment]

AKU is nicer =)

Unknown said... [Reply to comment]

wahahaha
pakcik2 selalu cmtu
bapak aku pon cmtu kalo sembang ngn laki even lg muda,ahaha
tp aku still gunakan "saya"

Mario said... [Reply to comment]

tgk jgk .... ada kawan aku yg bahasakan diri dia ngan mak bapak dia ...'aku'...mmg rasa janggal tp sbnrnya depend jugak...bg kita...ianya kasar tapi tak bg dorg...

Ida Sazarina said... [Reply to comment]

guna aku tuk kwn2 ok la..
tp tuk org tua xpatot~ :)

Unknown said... [Reply to comment]

salamm..

bg sy penggunaan bahasa tu tgk pada keadaan..if pakcik yg gunekan sy rase ok je..sbb die lagi tua dr kita..tp kita jgn sesekali gune mcm tu(kecuali cara percakapan org jawam 'aku' itu bhs yng paling sopan)

sy lak..kalo ngan dak2 laki yg sebaya depends gak..ade gune aku, ada gune sy, kalo ngan adik2 kakha ahaks... depends laa...

tp untuk penggunaan bhs penulisan di blog sy tu, sy lagi selesa 'aku'

kalau difikirkan lgik kite berdoa pon membiasakan diri kite 'aku'

ok setakat nih dulu peaceeee

Nizam said... [Reply to comment]

ya... pening jugak lau nak ckp bab ni coz lainla org lain cara..

Nur Suaidah Bachok said... [Reply to comment]

erkkkkk! kena sesuaikan ikut situasi lah nih~

nuriz said... [Reply to comment]

org kedah ckp aku hang aku hang ahaha, tapi aku hang hanya boleh guna bila rapat dengan org tu, tapi kalau situasi mcm dengan org tua td, saya still guna saya utk bahasakan diri saya dan pakcik kepada pakcik tu..sebab dia org tua.
mungkin dia rasa dia tua sebab tu dia bahasakan aku.

suri said... [Reply to comment]

aku, ko, heee.. inkut sukalah klu bgtu tapi ken atgok org gak heee..

sllu kt ruang maya suri sllu gunakan ayat suri btw klu nak komen org punya blog.hurm klu dlm posting sllu suri guna ayat kawan2 atau sahabat sb nmpak lebih msra ski heee..

klu suri blik mlka mmg sah2 jumpa kwn kau dan aku..bab meng'hawau tu mmg tak blh lari dah..tu ynag kekandang mak sllu ckp suri budah bertuah..haaa.. heee..huu..

Katakan sesuatu...

This Is A Do-Follow Blog